רשלנות רפואית



רשלנות רפואית זהו מונח הלקוח מתחום המשפט דיני נזיקין. תחום זה עוסק במקרים בהם קרה איזשהו נזק שיש להביא לתיקונו, באמצעות צו או פיצוי כספי כלשהו המגלם את הנזק שהתרחש. למעשה, עוולת הרשלנות הרפואית מחולקת לשלושה תתי תחומים.
 
עוולת הרשלנות
עוולת הרשלנות היא מה שמכונה בעגה המשפטית, עוולת סל, כלומר, עוולה נזיקית שאינה מגדירה מראש את הנזק והליך הגרימה הנדרש על מנת שתתגבש העוולה בפועל, אלא, היא פתוחה ואליה ניתן ליצוק מגוון רחב של מקרים, ביניהם רשלנות רפואית. עוולות רשלנות באופן כללי מורכבות ממספר רכיבים- הראשון, ההתרשלות, השני חובת הזהירות, השלישי הוא הנזק והרביעי הוא הקשר הסיבתי. נפרט על הרכיבים בקצרה. 




ההתרשלות וחובת הזהירות
שני הרכיבים הראשונים, ההתרשלות וחובת הזהירות למעשה מגדירים את ההתנהגות שקרתה בפועל- ההתרשלות והאם אדם בנעליו של האדם שנחשד בהתרשלות היה פועל אותו דבר ואת חובת הזהירות של אותו אדם כלפיי הנפגע, קרי, האם בכלל קמה חובה להיזהר ולהימנע מגרימת נזק כלפיי אותו אדם? חובת הזהירות תלויה בגורמים רבים ואינה מוחלטת, שכן, אילו כל פעולה שעשויה לגרום נזק הייתה אסורה אזי שהעולם היה עוצר מלכת.

הנזק והקשר הסיבתי
רכיב הנזק, הרכיב המרכזי ביותר בדיני הנזיקין, למעשה מתאר את הנזק שנגרם לנפגע. במקרה של רשלנות רפואית, לעיתים הנזק יהיה נזק פיזי אך לעיתים הנזק יהיה גם בצורה של העלאת סיכון או הקטנת סיכויי החלמה ואפילו לעיתים יהיה מדובר בפגיעה באוטונומיה כראש נזק. הקשר הסיבתי מקשר למעשה בין ההתנהגות לבין הנזק שנגרם. אילו אין קשר סיבתי, קשה להוכיח שהתקיימה העוולה. במקרה ואתם חשים כי רופאכם התרשל בעבודתו, מומלץ מאד לפנות לעורך דין מקצועי המתמחה ברשלנות רפואית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה